dimarts, 2 de juliol del 2013

MÉS TREN ALCOI-XÀTIVA: Tren Especial Reivindicatiu…

Ens vam deixar el seguiment de la particular travessia del Sinaí que el nostre tren porta patint des dels 80´, quan el Ministeri de Foment va deixar al tren Alcoi-Xàtiva (A.X.) fóra del Pla d'Infraestructures, Transport i Habitatge 2012-14, amenaçant de mort la línia amb un Pla d'Estalvi que contemplava el tancament de totes les línies de mitja distància que tingueren una baixa ocupació.

Fora de qualsevol pla de millora i dins del grup de línies a desaparèixer, les coses pintaven molt mal. En l'últim escrit (4 d'Octubre 2012) ens deixàvem als polítics reunits i a la Plataforma Salvem el Tren manifestant-se després de les serioses amenaces de tancament.

RAMPAdeAGRES rfaPV © elSocarraet (1) Tren especial reivindicatiu passant per la casella ferroviària del “bancal redó” (29-6-2013) Autor: R. Pascual

 

Doncs bé, 9 mesos després podem dir que la travessia segueix. Però segueix desgraciadament igual que sempre (Una de calç i una d´arena…):

La de calç és que Foment finalment va deixar fora dels seus plans de tancament a la A.X., gràcies al seu 17,5% d'ocupació (totes les que van quedar per sota del 15% van ser suprimides o estan en procés). Però la d'arena és que no va canviar a l'hora de deixar-la també fora de qualsevol inversió de modernització, per la qual cosa simplement sembla estar esperant que caiga sota el 15% per a fer-li la faena.

L'excusa per a la falta de la necesaria inversió (63 milions segons el conveni signat entre Foment i la Generalitat Valenciana en 2009) és la crisi i la falta de liquiditat, però la veritat és que continuen inaugurat línies d'alta velocitat caríssimes mentre ens tanquen les línies de mitja distància.

El tren Té Futur Utiliza´l

Els polítics per la seua banda, després d'aconseguir que Foment destine 100.000€ per al manteniment de la línia en el 2013 han deixat de reunir-se. Ningú vol carregar amb el pesat titular del tancament de la línia, i sembla que amb evitar el tancament de moment els basta.

Per contra, les plataformes i moviments socials lluny de cessar han incrementat les seues manifestacions coneixent que en el 2014 les línies d'obligat servei públic tornaran a ser revisades, i si per a llavors el tren no ha superat el 15% d'ocupació correrà la mateixa sort que els desapareguts enguany.

Ja fa anys que les reivindicacions van deixar de demanar el manteniment del servei, obsolet per falta d'inversions durant dècades, per a passar a reivindicar la inversió que actualitze la línia al segle XXI. Prova d'açò han sigut les últimes manifestacions sota el lema "O ara o mai: salvem el nostre tren" o la “comitiva d'època” que es va realitzar fins a València per a deixar de manifest que solament s'ha reduït el viatge a València en 10min, des dels temps del vapor.

L'última d'aquestes reivindicacions, i amb ella ens posem al dia, va ser la del passat dissabte i de la mà d'una associació ferroviària valenciana que ha plantejat una nova via per a rendibilitzar la línia, el turisme:

RAMPAdeAGRES rfaPV © elSocarraet (2) Tren especial reivindicatiu passant per davant de la casella ferroviària del “bancal redó” (29-6-2013)

Autor: R. Pascual

Dissabte passat 29 de Juny, l'Associació Ferroviària de Godella en col·laboració amb la Plataforma Salvem el Tren, van organitzar un tren especial reivindicatiu València-Alcoi, amb el que van reivindicar la línia i van posar de manifest les possibilitats turístiques d'aquest tren que connecta València amb les comarques de l'interior a través d'una línia històrica i absolutament espectacular pel seu traçat i paisatges.

trenEspecialReivindicatiu29JUNY2013

Segons aquesta associació la vessant turística del tren pot no ser la solució, però sí una alternativa per a augmentar la seua ocupació mitjana i evitar el seu tancament mentre els de dalt es decideixen a apostar per ella amb una inversió que faça possible la seua modernització. Per a açò l'Associació Ferroviària de Godella plantejava una campanya de promoció turística del tren A.X.. I la veritat és que l'increïble del seu serpentejant traçat i els meravellosos idrets pels quals passa, son sens dubte la forma més autèntica d'entrar a la vall del Serpis per a passar un bon cap de setmana:

RAMPAdeAGRES rfaPV © elSocarraet (3) Rampa d'Agres, al fons el “túnel” 9bis  (29-6-2013) Autor: R. Pascual

Entre els actes organitzats a Alcoi per ambdues associacions va estar la inauguració d'una exposició fotogràfica titulada “30 ANYS DE REIVINDICACIONS I PROMESES INCOMPLIDES” que es podrà visitar del 4 al 19 de Julio, de Dilluns a Divendres i de 17:00 a 20:00:

EXPOSICIÓ FOTOGRÀFICA, 30 anys de reivindicacions i de promeses incomplides

 

No tancar la línia i no invertir tampoc en ella, és condemnar a tren a seguir vagant, lent i mig buit 4 viatges per dia. Un servei que serveix cada vegada a menys gent. Així que mentre no arriben les inversions, des d'ací continuarem fent-nos ressò de totes les reivindicacions, més quan sembla que l'actual política pasa per invertir en alta velocitat entre grans capitals, i anar tancant els trens que si paren als pobles menuts (El mateix any que han obert l'AVE Madrid-Alacant van a reduir un 30% l'oferta de mitja distància) Si nosaltres no reivindiquem el nostre futur, ningú ho farà per nosaltres…

 

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...