dimarts, 17 de desembre del 2013

Més tren Alcoi-Xàtiva: Obres de manteniment a la línia…

_MG_5981 m Treballs de manteniment de la línea Alcoi-Xàtiva, a l'altura de la venta Sant Josep, Cocentaina (10-12-2013) . FOTO: rfaPV (R. Pascual)

Si, a pesar que les últimes notícies ens adverteixen que ningú va a invertir un euro en aquestes comarques, i menys en la nostra línia Alcoi-Xàtiva, la realitat és que la part final del traçat està plena de màquines executant obres de manteniment perquè els trens puguen continuar arribant a Alcoi, malgrat l'estat d'un traçat orfe d'inversions en dècades:

 _MG_6001 m Treballs de manteniment de la línea Alcoi-Xàtiva, pont proper al barranc de l´Alberri, Cocentaina (14-12-2013). FOTO: rfaPV (R. Pascual)

S'està reparant el pont situat a l'altura del km 60 de la línia Alcoi-Xàtiva al seu pas pel terme municipal de Cocentaina, el qual es trobava en mal estat des de setembre de 2013 com en el seu moment informarem. En aquests moments les obres es troben ja molt avançades, tant en la reparació dels carreus dels seus murs com en la millora de les seues arrencades:

_MG_6042 m Treballs de manteniment de la línea Alcoi-Xàtiva, pont proper al barranc de l´Alberri, Cocentaina (14-12-2013). FOTO: rfaPV (R. Pascual)

_MG_6010 m Treballs de manteniment de la línea Alcoi-Xàtiva, mur refet i reforç de la base del pont(14-12-2013). FOTO: rfaPV (R. Pascual)

El mur de pedra s'a reparat amb bon criteri, reutilitzant els carreus originals per a conservar la seua imatge i dotant-ho de desaigües per a evitar que la pluja torne a fer-ho cedir. No solament s'ha reparat el mur sinó que s'han aprofitat les obres per a reforçar amb formigó i grans pedres la base de les arrencades del pont als dos costats de les vies:

_MG_6006 m  Treballs de manteniment de la línea Alcoi-Xàtiva, terme municipal de Cocentaina (14-12-2013). FOTO: rfaPV (R. Pascual)

_MG_6050 m Treballs de manteniment de la línea Alcoi-Xàtiva, mur refet i reforç de la base del pont(14-12-2013). FOTO: rfaPV (R. Pascual)

_MG_6110 m“Camell” 592.2 passant pel tram en obres (14-12-2013). FOTO: rfaPV (R. Pascual)

Una altra retroexcavadora hibrida i una cistella amb braç està treballant també a l'altura de la venta Sant Josep (km 61,5 aprox. de la línia), treballs que es poden veure des de la mateixa N-340 entre Cocentaina i Alcoi: 

_MG_5942 mTreballs de manteniment de la línea Alcoi-Xàtiva, a l'altura de la venta Sant Josep, Cocentaina (10-12-2013) . FOTO: rfaPV (R. Pascual)


Com sabeu la línia Alcoi-Xàtiva està en mans de l'administració general de l'estat i l'autonòmica: L'estat gestiona la infraestructura (ADIF) i l'operadora (renfe), mentre que l'autonòmica s'encarrega de pagar les pèrdues (des de 1985 la Generalitat paga el dèficit de la línia). Així vénen mantenint un servei baix mínims gastant el just per a evitar el tancament.

Aquestes 2 administracions van signar un pla d'intervenció integral amb un pressupost que superava els 60 milions d'euros, a pagar a mitges, amb la finalitat d'acabar amb aquesta situació de precarietat. El projecte contemplava modernitzar el traçat, el material rodant i la resta d'infraestructures, deixant-les llestes per a ser transferides a Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) després de les obres, de tal forma que la línia quedaria definitivament assegurada, amb un servei competitiu, de qualitat i sostenible econòmicament.
Doncs bé, aquestes 2 mateixes administracions han fet despesa 0 en la millora de la línia durant el 2013, limitant-se al manteniment imprescindible per a què els trens puguen continuar passant (encara que siga a 30km/h). I la notícia aquesta setmana ha sigut que per al 2014 tornaran a incomplir l´acord: La Generalitat no destinarà ni un sol euro a la millora de la línia, i l'estat sols 100.000€ si és que els acaba gastant (en el 2013 va destinar la mateixa quantitat i no va invertir ni un euro de la partida en la línia).

I és que, a la mediocritat instal•lada en la política, ara se li afegix la penúria econòmica en la que aquesta a deixat totes les administracions públiques.

Amb aquesta situació, sembla que es dediquen a jugar amb nosaltres, utilitzant un experiment ben perillós: A veure quina és la mínima despesa amb el qual es pot mantenir un servei. I de tots els conillets d'índies de la comarca, és possible que el que s´emporta la palma siga la línia Alcoi-Xàtiva, …sens dubte ha d'haver superat totes les seues expectatives!
Ja poden reduir manteniment, personal, tancar estacions, eliminar freqüències, afegir transbords… contínua funcionant: Els viatgers disminuïxen però segueixen utilitzant-la i el personal continua donant el millor servei possible dins de la precarietat en la qual han deixat la línia. Prova d'açò són les estacions plenes els caps de setmana (gràcies en bona part als estudiants que vénen i tornen els divendres i diumenges), i les obres que el personal de manteniment continua duent a terme:

_MG_9785 m Estació d´Oninyent. Usuaris esperant en l´andana 2, on para el tren provinent d'Alcoi amb destinació Xàtiva (29-09-2013) . FOTO: rfaPV (R. Pascual)

_MG_6022 m Treballs de manteniment de la línea Alcoi-Xàtiva, terme municipal de Cocentaina (14-12-2013). FOTO: rfaPV (R. Pascual)

Esperem que els nostres governants no seguisquen estirant la corda de la paciència d'aquestes comarques, ni del bon fer dels treballadors de la línia que aconsegueixen que els “camells” 592.2 seguisquen circulant cada dia per el més que centenari traçat. I per a açò ha d'arribar ja la primera fase de la reforma integral que la línia demana a crits, i que una vegada més tornem a reivindicar en aquest blog…

(Per ací estem farts de portar a familiars amb cotxe fins a Xàtiva, per a què no perden el matí. I és que no serveix de res tenir una línia per la qual no passa un sol tren des de les 9:00 fins a les 15:00 de la vesprada)

 

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...